Verslag Speerpunten 2023 - 2024
1. Bestuur
Uw bestuur blijft zich samen met leden, aangesloten partijen, de gemeente en inwoners inspannen om de leefbaarheid in Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen, te behouden en verbeteren. Er is ingesproken op verschillende onderwerpen, bestemmingsplannen becommentarieerd, participatiebijeenkomsten en rondes bijgewoond, fysiek en digitaal, en gesprekken met fracties, raadsleden en de wethouder van ruimtelijke ordening gevoerd.
Jasper Fastl is in 2024 teruggetreden als bestuurslid, in verband met zijn benoeming tot buitengewoon raadslid in Amersfoort voor GroenLinks. Wij danken Jasper hartelijk voor zijn inzet voor de SGLA!
Sinds de zomer zijn wij weer versterkt met Julia Marijnissen, die zich in het bijzonder bezig gaat houden met communicatie. Het eerste resultaat daarvan is reeds zichtbaar in de ruime aandacht die wij kregen voor het beroep tegen De Nieuwe Stad.
In dit verslag leggen wij verantwoording af aan onze leden over de belangrijkste onderwerpen.
2. Bestemmingsplannen e.d.
Het afgelopen jaar zijn o.a. de volgende plannen becommentarieerd:
- Deelplan Omgevingsprogramma Parkeren nav uitslag referendum
- Project Fiets Veilig Amersfoort West
- De Nieuwe Stad
- Sam en Sophie
- Gemeentelijke Omgevingsvisie
- Eemfront
- Opblaashal ALTA
- Kaderstelling Bovenduist
De bestemmingsplannen worden ons in het kader van het vooroverleg voorgelegd, waarbij wij als uitgangspunt steeds onze eigen (door de ALV goedgekeurde) Hoogbouwvisie en Parkeervisie hanteren. Aanvullend blijft de SGLA wijzen op de nadelen van postzegelplannen en voordelen van plannen op gemeente- of wijkniveau.
In het geval dat de fase van planvorming (bijvoorbeeld kaderstelling) nog geen ruimte laat voor een formele reactie, spreken wij in of sturen wij een brief.
Regelmatig staan wij ook bewoners bij zonder dat wij zelf formeel optreden. Zo hebben wij bewonersorganisaties gesteund bij de voorbereiding van hun beroepschrift bij de Raad van State zonder dat wij uiteindelijk zelf hebben meegetekend in het beroep.
3. Nieuwe website
Wij hebben een inhaalslag gepleegd op de content. De jaarverslagen zijn weer up to date, mede met het oog op de ANBI-status. Daarnaast staan onze Parkeervisie, Hoogbouwvisie en het Bewonersmanifest -als bouwstenen voor onze planologische reacties - online evenals recente persberichten en daaropvolgende media-aandacht. De volgende stap is het beschikbaar maken van de nieuwe vormgeving en de verdere aanvulling van de content, zoals een overzicht van onze projecten en een zelf-hulp-sectie voor inwoners.
4. Langs Eem en Spoor
Langs Eem en Spoor is het grootste stadsvernieuwingsprogramma van Amersfoort en vraagt daarom onze bijzondere aandacht. De gemeente blijft ‘Langs Eem en Spoor’ behandelen als losse deelplannen, in ieder geval planologisch, in plaats van als een geintegreerde ontwikkeling. Zij lijkt geprobeerd te hebben zoveel mogelijk van deze deelplannen nog onder de oude regels te houden, in plaats van deze te behandelen onder de regels van de Omgevingswet die sinds 1 januari 2024 gelden. Bepalend hierbij is wanneer de plannen ter inzage zijn gelegd, waarmee gevraagd wordt om zienswijzen.
- Deelplan Eemfront is al ter inzage gelegd – en valt dus onder de oude regels - waarna het al lang stil is gebleven. Het bestemmingsplan staat nu op de gemeentelijke planning voor december 2024.
- Het bestemmingsplan voor De Nieuwe Stad is door de gemeente in december 2023 ter inzage gelegd Hierdoor valt ook dit bestemmingsplan nog niet onder de nieuwe Omgevingswetregels. De vaststelling van het bestemmingsplan is op 2 oktober 2024 gepubliceerd.
- Alle volgende plannen voor De Kop van Isselt die na 1 januari 2024 ter inzage worden/zijn gelegd, zullen wel onder de nieuwe Omgevingswetregels komen te vallen.
Als SGLA blijft wijzen op de nadelen van postzegelplannen en voordelen van plannen op grotere schaal. Voor Langs Eem en Spoor ziet de SGLA zelfs een wettelijke verplichting om voor het gehele gebied een milieueffectrapportage op te (laten) stellen. De gemeente ziet dit vooralsnog anders. Zij stelt zich aan de ene kant op het standpunt dat de uitgevoerde Omgevingsimpactanalyse qua analyse eenzelfde overzicht kan geven als een MER, waarmee een MER overbodig is, en stelt tegelijkertijd dat de uiteenlopende planning van de verschillende projecten het uitvoeren van een MER niet mogelijk maakt.
Dit heeft ertoe geleid dat wij in samenwerking met Leefplezier 3812, Stichting Vrienden van de Eem en Stichting Woonklimaat Eemkwartier recent beroep hebben aangetekend tegen het Bestemmingsplan De Nieuwe Stad bij de Raad van State. Een zittingsdatum is nog niet bekend.
5. Participatie
Onder de Omgevingswet komt de verplichting op participatie bij de initiatiefnemer te liggen. De gemeente Amersfoort is hierin nog zoekende. De SGLA denkt constructief kritisch doorlopend mee. Ook ondersteunen wij andere partijen in hun participatie. Het gaat niet alleen om formele spelregels, maar ook om een houding. Bijvoorbeeld richting partijen die graag willen meedenken, in eerste instantie positief bejegend worden, maar vervolgens verdwalen in de gemeentelijke planvorming.
6. Financieel overzicht 2023
Wij zijn verplicht volgens de ANBI om ons activiteitenoverzicht, zowel tekstueel als financieel, op een openbare website te vermelden. De Ledenvergadering stelt jaarlijks, na kascontrole door de kascommissie bestaande uit twee leden, het exploitatieoverzicht vast. Een beknopte versie daarvan nemen we nu op in dit speerpuntenverslag, dat wij publiceren op de website.