Verkeer

Reactie m.b.t. startnotitie A28, 10 november 2008

Reactie m.b.t. startnotitie A28, 10 november 2008

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij zenden wij u onze reactie op de startnotitie A28.  De vereniging SGLA is een koepel van belangengroepen in de stad Amersfoort welke onder meer als doelstelling heeft: “ … de bevordering en bescherming van de kwaliteit van het woon- en leefklimaat, het behouden en het verbeteren van de natuur -, landschappelijke en cultuurhistorische waarden, de flora en de fauna, de kwaliteit van het milieu waaronder de lucht, geluid, de bodem en het water en de gezondheid van mensen en een goede ruimtelijke ordening, waaronder begrepen de problematiek rond verkeersafwikkeling en parkeren, alles in de ruimste zin des woords.”

De functie van de A28 in het plaatselijke verkeer van Amersfoort

De wegenstructuur van Amersfoort is oorspronkelijk radiaal gericht geweest. In Amersfoort Centrum en Amersfoort Zuid is dat nog duidelijk herkenbaar. Het is onmogelijk om daar sterke verandering in aan te brengen zonder onaanvaardbare offers aan de stedenbouwkundige kwaliteit van de stad.
Inmiddels is Amersfoort van een vrijwel cirkelvormige stad uitgegroeid tot een globaal in noord-zuidrichting liggende langgerekte stedelijke zone. De verschillende stadsdelen worden in beginsel op korte interne afstanden via het interne hoofdwegennet met elkaar verbonden. Maar, mede door de beperkingen die de doorsnijding van de stad door de spoorlijnen Utrecht-Apeldoorn en Utrecht-Zwolle oplegt aan het aantal noord-zuid gerichte verbindingen binnen de stad, is een belangrijke rol voor het interne en externe verkeer van de verder van elkaar liggende wijken weggelegd voor de A1 en de A28. In combinatie vervullen deze wegen belangrijke en onmisbare structurerende elementen voor het Amersfoortse verkeerssysteem.

Door de huidige capaciteitsproblemen op deze beide wegen kunnen zij echter die functie al langere tijd niet naar behoren vervullen. Het resultaat daarvan is een sterke druk op het interne wegennet, dat niet alleen een overvloed aan intern verkeer moet verwerken, maar ook belast wordt door extern verkeer, dat - in plaats van zo snel mogelijk het autosnelwegennet op te zoeken - over onnodig lange afstanden het interne wegennet gebruikt. Bovendien is ook waargenomen dat zelfs het doorgaande verkeer op de A1 en de A28 interne sluiproutes via het wegennet van Amersfoort gebruikt om de congestie op de A1 en de A28 te omzeilen. Deze situatie kan alleen verbeterd worden door het aanbieden van voldoende wegcapaciteit op beide autosnelwegen.

 

Door een aantal plannen wordt de verkeersdruk naar verwachting nog groter. We noemen de opgave in de komende periode 13000 huizen erbij te bouwen. Hiervan zullen vermoedelijk een 3000 worden gebouwd in Vathorst-West (waar feitelijk geen goede ontsluiting voor aanwezig is) en verder inbreiding in bestaand stedelijk gebied, onder andere de Hogewegzone die via het overbelaste knooppunt Hoevelaken moet worden ontsloten.

Voeg hierbij de verder aan te leggen Kersenbaan met een directe aansluiting op de A28 en het is duidelijk dat de huidige problemen alleen maar onbeheersbaarder dreigen te worden.

 

Aan de westzijde van Amersfoort zijn er geen mogelijkheden voor aanvullende weginfrastructuur, door de aanwezigheid van Natuurbeschermingsgebieden, Ecologische zones en Landschapsbeschermingsgebieden, die onder meer in bestemmingsplannen en streekplannen zijn vastgelegd. Voor een zogenaamde Westtangent is al jaren onvoldoende draagvlak.

De SGLA verzoekt om in de voorgenomen Planstudie aan te tonen op welke wijze er voor de verbinding tussen de wijken voor het interne verkeer en voor het verkeer met herkomst of bestemming in Amersfoort voldoende capaciteit op de A1 en de A28 kan worden aangeboden om deze wegen ook hun functie in het plaatselijke verkeer te laten vervullen en hierbij de voorgenomen uit- en inbreidingen mee te nemen. Daarbij zou moeten worden vastgesteld, of deze functie voldoende gewaarborgd kan worden met een inrichting van 2x3 rijstroken of dat het beter is meteen in te zetten op 2x4 rijstroken of een structuur te ontwerpen met parallelbanen voor het plaatselijke verkeer, waarbij een indeling in 4x2 rijstroken of mogelijk een dwarsprofiel met 2-3-3-2 rijstroken nodig zou kunnen zijn.

 

Berekening scenario's met en zonder tijdelijke oplossing

In de Voorkeursvariant wordt voor het gedeelte Leusden-Zuid - Hoevelaken uitgegaan van de aanleg van spitsstroken en weefvakken en provisorische verbreding van viaducten. Dat komt dus neer op (in de spits) 3 rijstroken en plaatselijk 4. Daarvan kunnen overigens wat betreft de capaciteit de spitsstrook en de weefvakken niet als volledige rijstroken meetellen.

Gezien de belangrijke functie die de A28 op dit gedeelte heeft voor het plaatselijke verkeer van Amersfoort en Leusden is het te verwachten, dat de verkeersintensiteiten hier altijd hoger zullen zijn dan op het gedeelte A28 tussen Leusden Zuid en Utrecht. Naar onze verwachting zullen hier al op korte termijn 2 x 4 of 4 x 2 rijstroken (of mogelijk 2 x 3 + 2 x 2) nodig zijn voor een verkeersafwikkeling binnen de gestelde normen. Zolang die extra capaciteit niet is gerealiseerd, zal dit weggedeelte een flessenhals blijven vormen, met alle gevolgen voor de verkeersafwikkeling op het hoofdwegennet en de leefbaarheid in Amersfoort.

 

Het is de vraag, of het nu voorlopig aanleggen van een beperkte verbreding met spitsstroken en weefvakken, in afwachting van een nadere studie rond het knooppunt Hoevelaken er niet toe zal leiden, dat de uiteindelijk benodigde breedte veel later zal zijn gerealiseerd dan gewenst. De extra kosten die moeten worden gemaakt om de tijdelijke oplossing te maken kunnen zelfs tot gevolg hebben, dat er uiteindelijk geen (of pas veel later) geld is om een meer definitieve oplossing te realiseren. Ondertussen zal naar onze verwachting deze beperkte uitbreiding niet tot gevolg hebben dat de flessenhals wordt opgeheven.

 

De SGLA verzoekt daarom in vergelijkende zin in beeld te brengen wat de consequenties zijn van twee scenario's:

 

  1. Aanleg van de tijdelijke situatie volgens de voorkeursvariant en aansluitend aanleg van de definitieve oplossing.

 

  1. Op zo kort mogelijke termijn direct aanleggen van een meer definitieve situatie.

 

De scenario's zouden moeten worden vergeleken op alle relevante aspecten, zoals verkeerskundig, milieutechnisch, economisch, financieel en wat betreft het moment dat de uiteindelijke oplossing gerealiseerd kan zijn.

Rekenmodellen en normering

Met betrekking tot de in de komende studies te gebruiken rekenmodellen verzoekt de SGLA in de komende rapportages een verantwoording te geven van de te gebruiken modellen en de wijze waarop deze zijn of kunnen worden gevalideerd. Dit geldt niet alleen de modellen zelf maar zeker ook de ingangswaarden waarmee wordt gestart. Zijn deze geschat en op welke wijze dan, gemeten en wanneer dan, of door aanvullende metingen verkregen?

Over de normering is het standpunt van de SGLA dat louter verbreding van een bestaande weg weliswaar toestaat de oude normering te gebruiken in plaats van de stringentere normering voor nieuw aan te leggen wegen, maar dat dan ook geen enkele overschrijding mag worden getolereerd.

 

Toepassing innovatieve weginrichting

Geconstateerd is, dat op het gedeelte A28 tussen Leusden Zuid en Hoevelaken op ruime schaal normen ten aanzien van geluid en luchtkwaliteit worden overschreden. In de startnotitie worden de Verdiweg en de wijk Dorrestein reeds genoemd als te saneren situaties. Door toename van de capaciteit van de weg kan dat nog worden versterkt. De soms hoge bebouwing langs de weg in de aangrenzende wijken van Amersfoort zou mogelijk oplossingen van een omvang als het geluidscherm langs de A28 bij Zeist nodig maken. En mogelijk is dat dan slechts een deeloplossing omdat dit geen bijdrage levert om aan de huidige en toekomstige fijnstofnormen te kunnen voldoen.

Nu in de startnotitie ondertunneling of ingraving niet als haalbare oplossingsrichtingen worden meegenomen verzoekt de SGLA daarom om andere, meer innovatieve concepten voor afscherming van wegen in woongebieden wel in het onderzoek te betrekken.

In het bijzonder verzoekt de SGLA te onderzoeken of het concept Duurzame Weg van Advies- en Ingenieursbureau Movares hier kan worden toegepast, waarmee in belangrijke mate de problemen met geluid en luchtkwaliteit zouden kunnen worden opgelost op een duurzame en energiegenererende manier.