Verkeer

Zienswijze m.b.t. ontwerp-Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, 4 november 2008

Zienswijze m.b.t. ontwerp-Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, 4 november 2008

Geachte mevrouw Cramer,

In de Staatscourant van 23 september 2008 maakt u uw voornemen bekend tot het vaststellen van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Hierbij maken wij onze zienswijze kenbaar over dit ontwerp-NSL. De vereniging SGLA is een koepel van belangengroepen in de stad Amersfoort welke onder meer als doelstelling heeft: “ … de bevordering en bescherming van de kwaliteit van het woon- en leefklimaat, het behouden en het verbeteren van de natuur -, landschappelijke en cultuurhistorische waarden, de flora en de fauna, de kwaliteit van het milieu waaronder de lucht, geluid, de bodem en het water en de gezondheid van mensen en een goede ruimtelijke ordening, waaronder begrepen de problematiek rond verkeersafwikkeling en parkeren, alles in de ruimste zin des woords.”

Algemeen

In het NSL worden ideeën die mogelijk voor verbetering van de luchtkwaliteit zorgen gekoppeld aan projecten  die vrijwel zeker voor een kwaliteitsverslechtering zorgen. De link tussen die twee is verre van solide en biedt geen enkele garantie op verbetering. Omwonenden van projecten waardoor de luchtkwaliteit zal verslechteren moeten bij voorbaat accepteren dat hun universele recht op schone lucht en een goede gezondheid wordt opgeofferd aan de economische belangen van anderen, zonder recht op rechtsbescherming of effectieve mitigerende maatregelen.

Projecten en maatregelen in onze gemeente

Meest in het oog lopende project is de voorgenomen vergunningverlening voor het storten van zes miljoen ton bagger waarvan 900.000 ton zwaar vervuild slib op de locatie Smink in Vathorst, Amersfoort, direct tegen een congestieuze snelweg (de A1) en naast grote stadsuitbreidingen met veel woningen. Hierbij speelt niet alleen de opslag op zich, maar zeker ook de aanvoer een vervuilende rol.

Hoewel in onze gemeente de A1 en de A28, die kruisen op het knooppunt Hoevelaken reeds nu op de rand van tolereerbare luchtverontreiniging zijn aangemerkt, en op sommige criteria er overheen, worden in het kader van ruimtelijke ordening een aantal projecten opgestart die niet alleen de bereikbaarheid, maar ook de luchtkwaliteit zullen gaan aantasten. Dat geldt voor de verdere uitbreiding met 3000 woningen in Vathorst West maar ook voor inbreidingen langs de Hogeweg en de verdere ontwikkeling van bedrijfsterreinen naast en tussen Amersfoort en Hoevelaken.

Veel wijken in het noord-oostelijke kwadrant van de gemeente Amersfoort hebben nu last van geluidsoverlast van het hoofdwegennet, en dus waarschijnlijk, maar minder hoorbaar, van luchtvervuiling, terwijl de ruimte voor een structurele aanpak van deze problemen voorlopig ontbreekt. In de startnotitie A28 wordt slechts een korte termijn oplossing voor het traject A28 tussen Leusden-Zuid en Hoevelaken van in de middenberm te situeren spitsstroken gepresenteerd (overigens zonder de door u aangekondigde schermen!).

Gezien de reeds bestaande problemen met de luchtkwaliteit en het vele sluipverkeer lijken de door U voorgestelde maatregelen onvoldoende te kunnen compenseren voor de toenemende bedreigingen.  We noemen slechts de voorgestelde Groene golf op de Rondweg Noord; deze loopt vast op de overbelaste N199 in de ene richting en op knooppunt Hoevelaken in de andere richting.

De autoluwe binnenstad en binnenstadsdistributie lijkt voorlopig een wish-full-thinking project en contra-productief wat betreft de vrachtauto’s; deze zoeken de weg en rijden erg veel om zolang een echt distributie-overslag systeem ontbreekt.  Hetzelfde euvel geldt de parkeerroutering. Men staat als lemmingen voortdurend in de file voor toegang tot de meest centrale, maar overbelaste parkeergarage, ongeacht snellere, maar qua loopafstand verdere alternatieven, daarmee de doorstroming van ander verkeer, onder andere van het stadsvervoer (sic!) belemmerend.

Door de vele inbreidingen in de stad zou voor een goede luchtkwaliteit ook veel meer structureel groen moeten worden toegevoegd. Helaas is in deze gemeente een zich aandienende mogelijkheid niet gegrepen en wordt ook in dat gebied (Het Heiligenbergerbeekdal) weer gebouwd vlak bij de snelweg. Dit levert dus geen compensatie op, maar maakt de luchtkwaliteit alleen slechter. We verzoeken u in uw plannen op te nemen om de gemeente te verplichten gebruik te maken van de mogelijkheid om hier een stadspark aan te leggen en mogelijkerwijs hiervoor ook subsidie mogelijkheden aan te geven.

Samenvatting

De in het NSL opgenomen ruimtelijke projecten zullen de luchtkwaliteit in onze gemeente in betekenende mate verslechteren. Naar onze mening zijn de compenserende maatregelen uit het NSL niet voldoende om deze verslechtering in onze gemeente tegen te gaan. Op basis van de bovenstaande argumenten maken wij bezwaar tegen het ontwerp-NSL. Naar aanleiding van het voorgaande verzoeken wij u met inachtneming van onze zienswijze het NSL gewijzigd vast te stellen. Wij gaan ervan uit dat u ons van de verdere procedure op de hoogte houdt.