Verkeer

Inspreken in De Ronde betr. verkeersmaatregelen binnenstad, 27 maart 2007

Inspreken in De Ronde betr. verkeersmaatregelen binnenstad, 27 maart 2007

 

De SGLA vindt dat het niet gewenst is, dat u op basis van de nu beschikbare informatie besluiten neemt en stelt u als raad voor om eerst het advies in te winnen van de werkgroep verkeer binnenstad. Onze overwegingen zijn hierbij:

 

In de raadsinformatie brief van 6 februari 2007 staat dat de 30 km zones (exclusief de plateaus) in de binnenstad reeds zijn ingevoerd. Echter aan het invoeren van 30 km zones is onlosmakelijk verbonden het weren van sluipverkeer. Alleen borden plaatsten en wellicht enkele drempels aanbrengen voorkomt niet dat er minder hard gereden wordt  en dat sluipverkeer wordt geweerd. Verkeersonveiligheid blijft en het verblijfsklimaat verbetert niet. Er wordt dus volgens ons niet voldaan aan de motie van uw raad van 1 juni 2005.

 

In de raadsinformatie brief wordt ook gezegd, dat vanwege de verwachte negatieve effecten voor ondernemers in het noordelijke segment, het advies voor een afsluiting van 't Zand niet wordt overgenomen. De SGLA heeft toch wel bedenkingen bij dit onderzoek van bureau Goudappel en Coffeng en onderschrijft dit standpunt dan ook niet. Enkele overwegingen hierbij zijn onder andere:

 

  • In het rapport van Goudappel en Coffeng bevat de beschrijving van de bereikbaarheid van het noordelijk deel van de binnenstad onjuistheden, zowel bij de huidige als bij de voorgestelde circulatie van het autoverkeer. Zo wordt gesteld, dat in de huidige situatie het autoverkeer vanaf 't Zand via de Grote Spui en het Smallepad de Stadsring kan bereiken. En dat kan niet, zoals u weet. En ook wordt gesteld, dat bij de voorgestelde circulatie, de bereikbaarheid via 't Zand en de Nieuweweg, voor het inkomende verkeer vanuit het westen, ongewijzigd blijft. Het rapport van Goudappel en Coffeng is o.i. daarmee gebaseerd op verkeerde aannamen.

 

  • In het rapport van Goudappel en Coffeng wordt de bereikbaarheid beschouwd als het met de auto kunnen bereiken van bedrijven. De werkelijkheid is, dat bijvoorbeeld in de Bloemendalsestraat tussen de Teut en de Scheltussingel zowel in de huidige als in een toekomstige situatie dit niet aan de orde is, wegens het ontbreken van parkeermogelijkheden. En daar waar wel parkeerplaatsen zijn, zoals in de Kamp en langs de Weverssingel, zijn de mogelijkheden zeer beperkt door de grote parkeerdruk.

 

  • De schatting van het mogelijke tijdelijke en blijvende omzetverlies van bedrijven is in het rapport weinig concreet en wordt soms met meer of minder slagen om de arm geïnterpreteerd. Goudappel en Coffeng heeft in het rapport geen rekening gehouden met de verbetering van de verblijfskwaliteit die meer voetgangers en fietsers kan stimuleren het gebied te bezoeken en waarvan juist een stimulans voor de omzet kan uitgaan. Op een terrasje zitten wordt, als de adviezen van de werkgroep wel worden overgenomen, bijvoorbeeld leuker.

 

De werkgroep verkeer binnenstad heeft in juni 2006 een advies uitgebracht. In het advies wat u heeft gekregen (bijlage 1) zijn aanvullingen opgenomen. Zoals samenvattingen van het economisch onderzoek, het trillingsonderzoek, het juridisch advies, taxi's Langestraat en tot slot ook conclusies. Hierover is echter geen overleg gevoerd met de werkgroep.

De SGLA maakt hiertegen bezwaar, omdat hiermee niet alleen het standpunt van de werkgroep wordt overruled maar ook ten onrechte de indruk wordt gewekt, dat de leden van de werkgroep deze aanvullingen en met name de conclusies onderschrijven. En dat is niet het geval. Daarom nogmaals ons verzoek om nu geen besluiten te nemen, maar eerst terug naar de werkgroep verkeer te gaan.