Verkeer

Inspraakreactie van SGLA op Kaderstelling VVP in de raadscommissie Beheerszaken 16 maart 2004

Inspraakreactie van SGLA op Kaderstelling VVP in de raadscommissie Beheerszaken 16 maart 2004

 

We staan positief tegenover deze zeer realistische aanpak zoals nu is weergeven in dit heldere stuk. Goed dat de Raad dit zelf op zich heeft genomen en heeft laten zien dat het door de Raad zelf stellen van de kaders heel goed kan werken. Onze complimenten!

 

Uiteraard heeft de SGLA wel een paar aanvullende opmerkingen.

 

Allereerst rond doelstelling 1:

¨      De Fiets is bij herinrichtingen regelmatig sluitpost ten gunste van de auto. De SGLA zou de Raad willen voorstellen om in het kader van verdere uitwerking van deze kaderstelling een grootschalige aanpak te realiseren om de bevolking te vragen naar wat zijn de goede routes, wat zijn de missing links, waar zou verbetering van fietscomfort nodig zijn etc. Kortom nu eens het accent op de fiets i.p.v. het gemotoriseerde.

 

¨      OV: de SGLA vraagt om verbetering van de bereikbaarheid van Station Noordzijde per openbaar vervoer. Dit is altijd een onbespreekbaar punt geweest, vanwege het dynamische busstation aan de zuidkant. Nu dat toch minder dynamisch blijkt dan eerder was gedacht, staat nu wellicht de weg open om te komen tot een ander openbaar vervoer beleid en ook voor OV een betere bereikbaarheid

 

Er wordt voorgesteld om van aanbod gestuurd model over te gaan naar een vraag gestuurd model. De SGLA wil wel pleiten voor behoud van een basis aanbod, omdat nog steeds veel mensen afhankelijk zijn van OV

 

We zijn blij dan nu eindelijk niet meer wordt gepleit voor een nieuwe discussie over HOV door wijken op park. Wel blijft een goede verbinding noodzakelijk, daar wel graag aandacht voor.

 

¨      Overige punten

We vragen ons af of het niet verstandig is om samen met Nijkerk en Leusden één van de punten uit het verkeersconvenant als gevolg van de schorsing van Vathorst opnieuw te bekijken, namelijk de gewenste of ongewenste afsluiting van afslag A1 bij Hoevelaken.

 

Helaas zijn transferia vaak synoniem voor een grootschalige voorziening. De SGLA is altijd meer voorstander geweest van een kleinschaliger aanpak van stadsrand parkeren met de mogelijkheid van vervoer wissel systemen

 

Als het gaat om de nut en noodzaak discussie van de Westtangent wil de SGLA nog wel meegeven dat een tracé keuze reservering vooraf dient te gaan aan het opheffen van de gelijkvloerse  kruising aan de BW-laan. Anders loop je het risico dat er juist een heel ongewenste beslissing wordt geforceerd. Anders gezegd een mogelijk viaduct moet niet maatgevend zijn voor de mogelijke variant van een Westtangent

 

Tot slot zou de SGLA willen pleiten voor een groter budget om wijkknelpunten op het gebied van verkeer vanuit de praktijk gezien op te kunnen lossen.