Groen/blauwe Structuur

Inspraakreactie inzake Voorontwerp Bestemmingsplan Buitengebied Oost, 16 november 2005

Inspraakreactie inzake Voorontwerp Bestemmingsplan Buitengebied Oost,

16 november 2005

Geacht College van Burgemeester en Wethouders,

Hierbij geven wij onze reactie op het Voorontwerp Bestemmingsplan Buitengebied Oost.

Allereerst willen wij aangegeven verheugd te zijn dat het bestemmingsplan wordt geactualiseerd en dat er in dit bestemmingsplan veel aandacht wordt gegeven aan de ecologische waarde van dit gebied en het herstel van het beekdal. Dit geeft nog maar eens aan dat dit gebied geen grootschalige bebouwing kan verdragen en dus niet in aanmerking dient te komen als bouwlocatie voor grootschalige woningbouwlocaties. Het voorliggende voorontwerp laat dat gelukkig ook niet toe. We hebben wel op een aantal punten kritiek en zorg, we volgen daarbij de volgorde van het bestemmingsplan.

2.3 Rijksbeleid

De nota Belvedère is niet van toepassing op het oostelijke grondgebied van de gemeente Amersfoort. Uit de tekst maken wij echter wel op dat er een beroep gedaan gaat worden op de subsidieregeling Belvedère. Dienen dan ook de uitgangspunten van de nota niet in acht te worden genomen? En dus worden opgenomen in het bestemmingsplan?

2.4 Streekplan Utrecht

Het Streekplan Utrecht 2000-2015 zegt dat bij nieuwe ontwikkelingen de landschappelijke kernkwaliteit centraal staat. In combinatie met het Reconstructieplan wordt het beleid ten aanzien van nieuwe landgoederen geformuleerd. Als compensatie voor de aanleg van een substantiële oppervlakte nieuw groen kan de bouw van één of enkele royale landhuizen worden toegestaan. De bouw van het appartementencomplex onder de noemer van een kasteel voldoet volgens ons niet aan die voorwaarden. Er is sprake van aantasting en de toegevoegde oppervlakte van nieuw groen is niet zo substantieel, dat er sprake zou mogen zijn van compensatie. De bouw van het appartementencomplex is ons inziens dan ook in strijd met het Streekplan Utrecht.

Dat er geen sprake kan en mag zijn van verdere bebouwing van het gebied blijkt ook uit het beleid ten aanzien van functieverandering op vrijkomende agrarische bedrijfsgebouwen. Hetzelfde staat met zoveel woorden in de beleidsuitgangspunten voor nieuwe vestiging. Bestaande burgerwoningen worden uiteraard gehandhaafd, maar mogen slechts uitbreiden binnen het aangegeven bouwvlak. Nieuwe burgerwoningen zijn bij uitzondering toegestaan en dan alleen nog in het kader van sloop van een bepaalde oppervlakte aan bijgebouwen. De bouw toestaan van een appartementencomplex is dan ook volkomen tegengesteld aan het beoogde beleid dat in het bestemmingsplan wordt uitgedragen.

Op pagina 7 wordt gesteld dat binnen de groene contour nieuwe plannen, projecten of handelingen binnen en in de nabijheid van deze gebieden niet zijn toegestaan indien deze de wezenlijke kenmerken of waarden van het gebied significant aantasten, tenzij er geen reële  alternatieven zijn én er sprake is van redenen van groot openbaar belang.

Ons inziens zal met de uitvoer van bepaalde onderdelen van dit plan er wel sprake zijn van significante aantasting en wel door:

  1. de bouw van een omvangrijk appartementencomplex in het gebied De Heerlijkheid
  2. de infrastructuur die nodig is om dit appartementencomplex te uitsluiten en de verkeersbewegingen van en naar dit appartementencomplex van 10 tot 14 wooneenheden.
  3. de verstoring van het wild dat op zeer korte afstand zijn rust en foerageergebied heeft
  4. de aanleg van 50 tot 100 parkeerplaatsen net buiten het plangebied en de daaruit voortkomende verkeersbewegingen en daardoor ook een grotere druk op het gebied door recreanten en loslopende honden waarvan we moeten constateren dat handhaving, net als op andere plekken in Amersfoort, niet veel zal terechtkomen. Dit zal het wild verder verstoren.
  5. het verlegen van bestaande infrastructuren, waardoor een deel van de bomenrij langs de Stoutenburgerlaan, ondanks dat deze bomenrij volgens de tekst monumentale laanbeplanting is en die ook erg waardevol wordt geacht, zie de tekst op blz. 12
  6. dat eveneens een gedeelte van de bomenrij langs de oprit van nr. 8 zal moeten wijken vanwege het nieuwe tracé van de Stoutenburgerlaan.

De bouw van het appartementencomplex op de plek waar ooit het kasteel heeft gestaan is in strijd met de flora en faunawet van 2002. Het voorlopig bestemmingsplan bevestigt dit ook, omdat ontheffing moet worden gevraagd bij het Ministerie van Landbouw. Wij vinden deze aanvraag onterecht, omdat het hier gaat om strikt beschermde soorten. We vinden het ook onlogisch om eerst het gebied aan te tasten door grote ingrepen met dan als argumentatie dat dit het geheel kwalitatief versterkt. Ons ontgaat de genoemde maatschappelijke noodzaak van deze ingrepen. We vragen ons ook af of de bouw van het appartementencomplex op het voormalige kasteelterrein niet in strijd is met het Verdrag van Malta, dat stelt dat archeologische waardevolle plaatsen niet verstoord mogen worden.

7.1 Economische uitvoerbaarheid.

De gemeente geeft aan met dit plan geen verdere kosten te maken dan de vervaardiging van dit bestemmingsplan. Het plan wordt echter wel uitgevoerd met subsidiegeld van verschillende overheden én dus met gemeenschapsgeld. Het bestemmingsplan zou ons inziens dus wel degelijk moeten worden getoetst op economische uitvoerbaarheid, mede gezien de forse ingrepen op de infrastructuur en het bouwen van een appartementencomplex in strijd met de flora en faunawet.

We zouden dan ook graag inzicht willen hebben in:

  • de extra kosten voor het maken van een nieuw ontwerp voor het appartementencomplex
  • de bouwkosten van dit complex
  • de kosten van de infrastructuur
  • het kappen van de bomen en herplanten
  • omleggen van kabels, leidingen en lantaarnpalen
  • het opnieuw leggen van funderingen
  • aanleg van parkeerterrein
  • sloop van de boswachterwoning en de herhuisvesting van de boswachter
  • wat zijn de te verwachten baten uit de verkoop en erfpacht van de te realiseren wooneenheden.

Tevens zijn wij benieuwd of onderzoek is gedaan naar de vraag van appartementen op de plek met de aanzienlijke beperkingen die aan de bewoning zijn gebonden. Tevens vragen wij ons af hoe gedacht wordt deze beperkingen te handhaven. Ook zou in het bestemmingsplan inzicht gegeven dienen te worden wat nu precies het batig saldo is dat wordt gestopt in het herstel van het historische kasteelterrein en herstel van de beekdalnatuur.

De Plankaart

We vinden de plankaart niet geheel duidelijk. Het fietspad langs de Barneveldse Beek, is volgens ons ten onrechte aangegeven als bestaand. Het is een wandelpad en als kinderen nu dit wandelpad gebruiken als fietspad wordt hen de toegang ontzegd. Ook de locatie van het appartementencomplex wordt als landgoed aangegeven, terwijl hier sprake is van een woonfunctie. Dit vinden wij misleidend, omdat hieruit niet blijkt welke druk er hierdoor op het gebied wordt gelegd.

Concluderend

We maken bezwaar tegen de bouw van een appartementencomplex in dit gebied en de aantasting van de natuurwaarden die dit tot gevolg heeft. We hopen dat u deze bezwaren honoreert en het bestemmingsplan hierop zult willen aanpassen.