'Hogeweg is prestigeproject', 1 december 2010

,,Zorg dat de verkeersoplossing voor de Hogeweg staat als een huis en weet dat de plannen die nodig zijn doorgaan'', waarschuwt De Langen. ,,Als de leefbaarheid aan de Hogeweg niet kan worden gegarandeerd, kunnen we bijna niet anders dan naar de Raad van State stappen. We hebben continu gewaarschuwd, maar ze proberen het door te duwen.'' In samenwerking met woningcorporatie De Alliantie Eemvallei wil de gemeente de Hogewegzone ontwikkelen. Er moeten maximaal 870 woningen worden gebouwd, een nieuw zwembad en sportcomplex en een reconstructie van de kruising Hogeweg/Operaweg. De Hogewegzone is het gebied dat loopt vanaf het Valleikanaal, via de Hogeweg tot aan de A28. Aan de kant van Liendert hoort de brede groenstrook met verschillende bedrijven erbij. Aan de kant van Schuilenburg hoort de openbare groenstrook met daarachter de portiekflats (de Hoven), inclusief parkeerterrein en sporthal Schuilenburg bij de Hogewegzone.

Het belangrijkste bezwaar van de SGLA tegen het bestemmingsplan voor de Hogeweg is hoe er wordt omgegaan met het verkeer. Er wordt op vooruitgelopen dat allerlei verkeersplannen doorgaan. ,,Zaken zoals de verbreding van de A1 en de A28, de aanleg van de Kersenbaan en de afsluiting van de afrit Hoevelaken. Als er maar één kink in de kabel komt, heeft dat gevolgen voor de doorstroming op de Hogeweg'', meent De Langen. ,,In de Milieu Effect Rapportage wordt alles positief voorgesteld qua geluid, luchtkwaliteit, fijnstof en verkeerstagnatie. Als je een bestemmingsplan maakt waarvan de onderbouwing niet zeker is, mag daar nu geen besluitvorming op plaatsvinden.'' De Langen wijst er ook op dat de Hogeweg verlaagd wordt aangelegd. ,,Als je van de Operaweg de Hogeweg oprijdt, moet je daar invoegen. Dat leidt 's morgens en 's avonds tot problemen.'' De Langen is ook bang voor een toename van de parkeerdruk op de omliggende wijken. ,,Ik denk dat er een kans is dat er betaald parkeren in Liendert komt en ook in Schuilenburg komt meer parkeerdruk.''

Het zwembad had De Langen liever gezien grenzend direct aan het Valleikanaal. ,,Dat had tot minder verkeersproblemen geleid.'' Nu komt er een hoog zwembad/sportcomplex achter aan de Hogeweg. De Hogewegplannen worden 'mooi verkocht', meent De Langen. ,,Maar als de mensen zien wat het werkelijk wordt, zullen ze zich achter de oren krabben.''

Kritiek heeft De Langen op de manier waarop de bewoners in de flats aan de Hoven individueel worden benaderd door De Alliantie. ,,Ze krijgen een vergoeding, verhuiskosten en worden zo lekker gemaakt om te verhuizen.'' Om de flats te kunnen slopen, moet zeventig procent van de bewoners daarmee instemmen. ,,Aan het begin van het project had er een enquete moeten worden gehouden onder de bewoners met de vraag 'Woon je lekker of moeten we slopen'? Nu haal je woningen uit de woningmarkt die heel goedkoop zijn en nog best gebruikt kunnen worden.''

Als er straks wordt gebouwd aan de Hogewegzone is Amersfoort zijn eigen concurrentie aan het maken, vreest hij. ,,Je bent jezelf aan het beconcurreren als je Vathorst hebt en nu binnenstedelijk gaat bouwen.'' De SGLA had liever gezien dat er minder woningen zouden komen in de Hogewegzone. In het bestemmingsplan wordt ook uitgegaan van hoogbouw langs het Valleikanaal. Er is ruimte voor vijf of zes woontorens, waarvan er twee zelfs een hoogte kunnen krijgen van 65 meter. ,,We zijn huiverig voor hoogbouw. Veel mensen bij elkaar die elkaar amper kennen. De druk op de leefbaarheid zal daardoor steeds groter worden.'' Met de verkoop van de 'enorme hoogbouw' naast het Valleikanaal zal het niet goed gaan , voorspelt De Langen. ,,Het bovenste gedeelte raakt snel vol, maar de onderste lagen blijven lang leeg.'' De Langen denkt dat er uiteindelijk niet eerder dan in 2014/2015 gebouwd wordt. ,,Ik hoop dat de gemeenteraad zijn kritisch vermogen houdt en even pas op de plaats maakt om vooral de verkeersproblemen op te lossen.''


 

Lees hier de volledige inspraakbijdrage zoals deze door de SGLA is uitgesproken op 30 november 2010.