Ziekenhuislocaties

Reactie conform artikel 10 inzake Voorontwerp Bestemmingsplan De Berg 2003, herziening ex artikel 30 van de WRO - Lichtenberg 2007, 10 mei 2007

Reactie conform artikel 10 inzake Voorontwerp Bestemmingsplan De Berg 2003, herziening ex artikel 30 van de WRO  - Lichtenberg 2007, 10 mei 2007

Geacht College,

Hierbij geven wij onze reactie in het kader van het artikel 10 met betrekking tot dit bestemmingsplan.

Proces

Allereerst willen wij onze waardering uitspreken voor het gevolgde proces om tot herziening ex artikel 30 te komen. Een participatieproces waarbij de Werkgroep duidelijk invloed heeft gehad om tot deze invulling te komen. We adviseren het College van B&W dan ook om veel vaker dit soort van participatieprocessen te benutten om tot gedragen plannen te komen. Een co-productie van gemeente en betrokken bewoners kan leiden tot een breed draagvlak én aanvaardbare plannen. Het is ons bekend dat ook dit proces niet geheel vlekkeloos is gelopen, maar mede doordat er ruimte is geboden om uit de impasse te komen, is er nu deze herziening. Desondanks zijn er nog enkele punten overgebleven waarop wij wel willen reageren.

Inhoud

We richten ons op de twee kernpunten van verschil die nog zijn gebleven, namelijk de mogelijkheid van bebouwing in de groenstrook aan de Jacob Catslaan en de hoogte van de bebouwing.

  1. Mogelijke bebouwing in de groenstrook van de Jacob Catslaan.

Wij achten de mogelijkheid van bebouwing van deze groenstrook in strijd met  het rapport van Bureau Waardenburg en het bijbehorende kaartmateriaal Amersfoortse STEK (Stedelijke Ecologie in Kaart) van 21 mei 2001. Op deze kaart staat de groenstrook aangegeven als uitloper van het bos Klein Zwitserland en verdient eenzelfde status.

Daarnaast is bebouwing in deze groenstrook in strijd met het advies van Gedeputeerde Staten van de Provincie Utrecht d.d. 13 januari 2004:  “… Een blijvend groene inrichting (zonder bebouwing, zonder wegen) van de groenstrook, die ook in zijn volledige, huidige omvang toch relatief smal is, op een wijze die niet ten koste gaat van de uitgeefbaarheid van de gronden, lijkt mogelijk, ook zonder dat de volledige groenstrook buiten het uit te werken gebied wordt gehouden en de bestemming Groenvoorziening krijgt.”.

De groenstrook meet in zijn huidige omvang ongeveer 6000 m2. In de voorliggende plannen meet deze groenstrook nog slechts 4700 m2. Het doel om de groenstrook te bewaren is hiermee dus niet gehaald en verdere aantasting van deze strook is ons inziens in strijd met de bedoeling van GS.

Hierbij wordt ook opgemerkt dat een ruime meerderheid van de gemeenteraad, vertegenwoordigd door raadsleden van diverse partijen, in de Ronde van 13 maart 2007, zich heeft uitgesproken tegen bebouwing in deze groenstrook. Bebouwing van de groenstrook heeft grote invloed op de privacy van de bewoners van de oneven zijde van de Jacob Catslaan. Dit effect wordt versterkt door het hoogteverschil in het terrein. Deze privacy dient, zoals GS ook heeft aangegeven, gewaarborgd te worden.

We maken daarom bezwaar tegen wijziging 42. Onderdel Artikel 15, lid 1 k en verzoeken deze bepaling te schrappen en dit tevens op de plankaart te wijzigen door voor de hele groenstrook de bestemming groenvoorziening op te nemen, met inachtneming van het handhaven van wijziging 42 artikel 15 lid 1 l  (de aanduiding geen speelvoorzieningen en fietspaden) voor de hele groenstrook.

2. Hoogte accent met maximum aantal bouwlagen van 12.

Eén van de belangrijkste eisen die aan de inrichting van het gebied is gesteld, is dat het moet aansluiten bij het karakter van de bestaande bebouwing van het Bergkwartier. Weliswaar kan het stedenbouwkundig een mooi baken zijn, als hier een markante ranke toren verrijst, maar de hoogte van het maaiveld maakt het hier mogelijk om al met een bescheiden aantal verdiepingen dat effect te bereiken. Nergens in het Bergkwartier komt een gebouw voor van meer dan 6 verdiepingen (met uitzondering van congrescentrum De Eenhoorn in het laagst gelegen deel van de wijk). Een gebouw van 12 verdiepingen boven maaiveld, sluit dan ook niet aan bij het karakter van de bebouwing van het Bergkwartier. Om beter aan deze eis te kunnen voldoen, zou de hoogbouw niet hoger moeten zijn dan de hoogte van het huidige ziekenhuisgebouw. Het aantal bouwlagen zou hierop moeten worden aangepast.

De hoogtescheidingslijn op de plankaart geeft een grens aan tussen 5 en 12 verdiepingen. Het in het Voorlopig Ontwerp Stedenbouw genoemde tussendeel van 3 lagen is hiermee niet vastgelegd. De hoogtescheidingslijn zal conform deze afspraak aangepast dienen te worden. We verzoeken de plankaart hierop aan te passen.

Tot slot wijzen wij op het Ecogroen advies zoals is toegevoegd als bijlage 2 bij deze herziening. Uit dit advies blijkt dat vervolgonderzoek noodzakelijk is en dat ontheffing van de Flora en Faunawet zal moeten worden gevraagd bij de sloop van de ziekenhuisgebouwen. We verzoeken u met uiterste zorgvuldigheid in dit gebied op te treden.