Verkeer

Reactie m.b.t. OWAB en MER spitsstrook A1 Hoevelaken-Barneveld, 26 januari 2009

Reactie m.b.t. OWAB en MER spitsstrook A1 Hoevelaken-Barneveld, 26 januari 2009

Op 6 februari 2005 heeft de SGLA een inspraakreactie gegeven op de startnotitie A1 Hoevelaken.

Daarin hebben wij ervoor gepleit, in de MER de effecten te vergelijken van het openstellen van de spitsstrook met een snelheid van 80 km met die met een snelheid van 100 km. De reden was het vermoeden dat bij een slechts zeer geringe afname van de reistijd de milieueffecten duidelijk gunstiger zouden zijn.
Wij kunnen daaraan nog toevoegen, dat bij 80 km/h het verkeersbeeld rustiger is en daardoor de veiligheid groter. Bovendien is de wegcapaciteit bij 80 km/h groter dan bij 100 km/h, waardoor er pas later files ontstaan.

Bij de openstelling van de spitsstrook is de maximum snelheid van 80 km/h geƫffectueerd. Wegens de gunstige effecten daarvan op milieu, verkeersafwikkeling en veiligheid pleiten wij nu voor handhaving van deze maximum snelheid. Nu er al een zekere gewenning is opgetreden aan deze snelheid op deze plaats is het bovendien een verkeerd signaal aan de weggebruiker om de snelheid weer te verhogen.