Verkeer

Reactie op voorlopig ontwerp voor het tracé Vondellaan -van Campenstraat, 1 oktober 2007

Reactie op voorlopig ontwerp voor het tracé Vondellaan -van Campenstraat, 1 oktober 2007

 

Geacht College,

 

Onderstaand geven wij onze reactie op de uitwerking van dit tracé.

 

1. Proces

 

Allereerst willen wij onze waardering uitspreken voor het gevolgde proces. Na een eerste start over de Binnenring Zuid is de gemeente na de inspraakreacties teruggekeerd op haar schreden. En is volledig opnieuw begonnen. Dit is positief.

Wat wel gebleven is, is dat veel betrokken bewoners een onrustig gevoeld houden bij de gekozen inrichtingsmodellen. Nog steeds lijkt de inrichting teveel mogelijkheden te bieden voor een ontsluitingsweg voor verkeer vanuit Amersfoort Zuid. Met alle consequenties voor de woonwijken. Hierna willen wij eerst aangeven wat onze visie is en daarna onze mening over de inrichting.

 

2. Visie SGLA op verkeersontsluiting Amersfoort Zuid

 

De SGLA heeft een visie ontwikkeld op de verkeersstructuur van Amersfoort in relatie tot de omgeving. Daarin is ook aandacht voor de ontwikkelingen binnen Amersfoort Zuid. De SGLA is van mening, dat de bijzondere natuur- en ecologische waarden aan de westzijde van de stad het niet gewenst maken om van de hoofdwegen rond Amersfoort het "plaatje compleet te maken" door aanleg van een Westtangent. Bestaande delen van de wegen die de Westtangent zouden moeten gaan vormen kunnen heel goed dienstdoen om verkeer tussen wijken te verwerken. Maar het externe verkeer en het verkeer tussen de wijken ten noorden en ten zuiden van de spoorlijnen dienen te worden afgewikkeld over een stelsel van parallelwegen langs de A1 en de A28. Deze parallelwegen moeten dan voldoende capaciteit hebben tussen de aansluiting Vathorst/Corlaer en de Stichtse Rotonde op de A28 en tussen knooppunt Hoevelaken en de aansluiting Amersfoort­/Bunschoten op de A1.

 

3. Binnenring Zuid en het nu te bespreken tracé

 

In Amersfoort Zuid zijn opvallend veel wegen aangewezen als gebiedsontsluitingsweg. Dit is ongewenst. Daar wordt dan mogelijk nog eens een nieuwe weg aan toegevoegd in de vorm van de Kersenbaan. Naar de mening van de SGLA dient er eerst een duidelijke keuze gemaakt te worden over het aantal gebiedsontsluitingswegen in Amersfoort Zuid.

Door de genoemde parallel structuur langs de A28 te gebruiken als gebiedsontsluiting voor Amersfoort Zuid kan de Binnenring Zuid de kwalificatie als gebiedsontsluitingsweg ontnomen worden. Met de mogelijke Kersenbaan en de andere reeds bestaande gebiedsontsluitings­wegen in radiale richting - Utrechtseweg en Leusderweg - vormt de parallelle A28 dan een sluitend geheel met voldoende dichte maaswijdte. Dit houdt in, dat de Binnenring Zuid niet als een aaneengesloten route met een zo uniform mogelijk profiel moet worden vormgegeven. De huidige situatie is een serie woonstraten van sterk wisselend karakter die toevallig in elkaars verlengde liggen. Dat karakter dienen die straten te behouden. Er zijn teveel erfontsluitingen om deze wegen een inrichting als gebiedsontsluiting te kunnen geven.
Voor de kruising Roethof heeft dit de volgende consequenties: de Binnenring Zuid heeft geen functie meer in de afwikkeling van verkeer tussen de wijken van Amersfoort Zuid. Deze functie wordt vervuld door de parallelwegen van de A28. Deze A28 verdeelt ook het externe verkeer over de radiaal gerichte gebieds­ontsluitings­wegen. Een aansluiting van de (voormalige) Binnenring Zuid op de mogelijke Kersenbaan is dan ook ongewenst. Wel is toegang tot de woonwijken direct ter weerszijden van het zuidelijke deel van de mogelijke Kersenbaan te realiseren via de Bosweg en de Smaragdweg. Het herinrichten van de Vondellaan en de van Campenstraat is op dit moment niet bezwaarlijk, als dat om redenen van de herriolering binnenkort aan de orde is, maar gezien het vorige, zou de herinrichting moeten plaats vinden in de vorm van woonstraten.