Verkeer

Reactie op concept: “Advies Werkgroep Verkeer Binnenstad Amersfoort”, standpunt SGLA, 23 mei 2006

Reactie op concept: “Advies Werkgroep Verkeer Binnenstad Amersfoort”, standpunt SGLA, 23 mei 2006

Plaatsing 30-km/uur-borden

De SGLA is van mening dat invoering van een maximumsnelheid van 30-km/uur in de gehele binnenstad (in de kern geldt al een maximum van 30 km/uur) zonder het aanbrengen van snelheidsremmende voorzieningen en zonder maatregelen om het sluipverkeer te weren, onvoldoende bijdraagt aan het oplossen van het aangedragen probleem te weten: te hard rijden en veel sluipverkeer.

Ook metingen hebben uitgewezen dat op diverse punten veelvuldig sneller gereden wordt dan 30-km/uur en dat er sprake is van een grote hoeveelheid sluipverkeer en daarmee samenhangende objectieve en subjectieve verkeerksonveiligheid. De SGLA sluit hierbij aan bij het landelijk standpunt SWOV en NVVC 2006 1). De SGLA verwijst hierbij ook naar het standpunt van de werkgroep zelf onder punt 1.  “De werkgroep geeft één advies, omdat zij van mening is, dat maatregelen t.b.v. invoering van 30-km-zones en andere maatregelen, bijv. om sluipverkeer te weren, sterk met elkaar samenhangen." Nu alleen borden plaatsen zoals verwoord in punt 7.1.j is hiermee in strijd. De SGLA verwacht van het plaatsen van alleen de betreffende borden dus geen merkbaar effect t.a.v. de rijsnelheid van het verkeer en weren van sluipverkeer.

Nu desalniettemin een meerderheid van de werkgroep voorstelt het bij het plaatsen van alleen bebording te laten, stelt de SGLA voor na een periode van een half á een heel jaar na plaatsing hiervan het effect van de plaatsing te evalueren en te bezien in hoeverre dit een bijdrage aan de oplossing van het probleem heeft gegeven.

SGLA
Roelie Norp
Leffert Oosterloo