REACTIE SGLA VOOROVERLEG BP BINNENSTAD

REACTIE SGLA VOOROVERLEG BP BINNENSTAD 

College van Burgemeester en Wethouders

 

Gemeente Amersfoort

 

Sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer, afdeling Ruimtelijke

 

Ontwikkeling,

 

T.a.v. De Heer D. Schalks.

 

Postbus 4000, 3800 EA Amersfoort

 

%Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.">per email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

  

Betreft: Vooroverleg in kader artikel 3.1.1 Besluit RO Bestemmingsplan Binnenstad

 

Amersfoort 14 januari 2014

 

Geachte College,

 

Over het geheel genomen vinden wij dit een goed leesbaar en zeer overzichtelijk en duidelijk geformuleerd concept. Toch zijn er nog enkele vragen gerezen die wij hieronder willen stellen.

 

Wij volgen hierbij de volgorde in de Concept Toelichting

 

2.2.3.3 Bebouwing en architectuur

 

Op blz.24 staat te lezen:

 

Deze basisprincipes c.q. historische karakteristieken van architectuur dienen ook bij veranderingen en nieuwe situaties in de binnenstad te worden gehandhaafd. In het bestemmingsplan wordt daarmee rekening gehouden bij invullocaties en bij vervangende nieuwbouw.

 

Hoe verhoudt zich bovenstaande tot het kader op blz. 14 waarin wordt gesteld dat: het een uitdaging blijft voor de moderne architectuur om een antwoord te vinden op de vraag hoe eigentijdse architectuur zodanig in de historische stad kan worden ingevoegd, dat de samenhang, de identiteit en aantrekkelijkheid van het beschermd stadsgezicht toenemen.

 

Wij komen hier op terug bij punt 6.4.2 Afwijkingen.

 

2.4.7 Groen

 

In de Cultuurhistorische Analyse staat: Het groen komt met uitzondering van de 19-de_-eeuwse plantsoenengordel minder voor in de openbare ruimte, maar is juist daardoor een waardevol element binnen het stadsgezicht.

 

In artikel 11.4.2 van de regels vinden wij het belang van dit zo schaarse groen niet terug en maakt deze bestemming zo wel erg flexibel.

 

3.2.1.3 Nota Detailhandel 2011

 

Op blz. 52 staat:

 

In het beleid wordt meer ruimte gegeven voor nieuwe winkelinitiatieven in de stad

   

Dat heeft niet altijd goed uitgepakt. De toevoeging van Saturn b.v. aan het winkelarsenaal heeft winkels met een zelfde soort assortiment bepaald geen goed gedaan. Misschien dat binnen die geboden ruimte enige sturing geen kwaad zou kunnen. Het gaat niet aan om bestaande winkels hun bestaansrecht te ontnemen.

 

3.2.1.5 Woonvisie 2011-2020

 

De Woonvisie Amersfoort 2011-2020 constateert dat de woningbehoefte sterk is gericht op eengezinswoningen.

 

Is uitgezocht of dit ook voor de binnenstad geldt?

 

Ons is bekend dat jonge gezinnen juist naar buiten de binnenstad liggende wijken trekken, omdat zich daar huizen met tuinen bevinden en ook spelen op straat daar vaak tot de mogelijkheden behoort.

 

Stadswoningen met een kleine buitenruimte voldoen bepaald niet aan deze wensen. De vraag is of hiervoor dan in de Binnenstad voor gebouwd zou moeten worden.

 

3.2.1.8 Startnotitie bestemmingsplan Binnenstad

 

 Onder punt 2 op blz. 55 wordt gesteld:

 

Er wordt daarom gekozen voor een ‘gedetailleerd bestemmingsplan op maat’. Dat wil zeggen gedetailleerd waar het kan en globaler en[/of flexibeler waar het moet.

 

Wij zouden graag zien dat het gedetailleerd is waar het moet en flexibeler waar het kan.

 

3.2.1.14 Bomenbeleid

 

In deze paragraaf wordt er vanuit gegaan dat er een Bomenlijst zou worden aangenomen door de raad Nu dit niet is gebeurd zou het verstandig zijn om de bomen in de binnenstad een beschermde status te verlenen. Zij maken tenslotte een wezenlijk deel uit van het beschermde stadsgezicht. Dit sluit ook aan bij het door het College overgenomen amendement in de Raadsvergadering van…   over de beschermde status.

 

3.2.3.3 Monumentenwet 1988

 

In de 3e alinea wordt gesteld dat: Na 1 januari 2012 diverse bouwactiviteiten [in aan of bij monumenten en in beschermde stadsgezichten] door de wetgever vergunning vrij zijn verklaard. Dit is geregeld in het besluit BOR.

 

Verderop in de tekst staat onder punt 2 dat:

 

Aan achterkanten en op binnenterreinen, binnen de grenzen van de wettelijke regeling, dus vaak wel vergunning vrij gebouwd kan worden.

 

Als er geen vergunning hoeft te worden aangevraagd, wie controleert dan of het vergunning vrije bouwen binnen de grenzen van de wet gebeurt?

 

4.2. Aanbevelingen nieuw bestemmingsplan

 

Inde 2e alinea staat dat: bouwen in “contrast” voor de nog zeer gave delen van de stad moet worden vermeden.

 

Hoe verhoudt zich deze uitspraak tot het kader op blz. 14, waarin wordt gesteld dat moderne architectuur in de historisch binnenstad een uitdaging vormt?

 

      1. Vergroenen stedelijke omgeving

        Het aanleggen van groene daken en gevels op de bestaande monumentale panden, in het beschermde stadsgezicht dient in overleg met Monumentenzorg te gebeuren.

        Hoe zouden groene daken moeten passen binnen “het nog zeer gave, fijnmazige dakenlandschap met zijn steile spitse kappen” zoals genoemd op blz. 29 3e alinea? En hoe verhoudt zich deze tekst tot:

        Duurzaamheids maatregelen dienen te passen binnen de monumentale waarden en het historisch stadsbeeld?

        Misschien kan worden uitgelegd, hoe groene daken en gevels ooit zouden kunnen passen binnen het historisch stadsbeeld.

 

        1. Onbebouwde ruimte

          Voor het merendeel valt verder de specifieke inrichting van het openbaar onbebouwde gebied buiten de invloedssfeer van het bestemmingsplan

          De inrichting van de onbebouwde ruimte maakt toch ook deel uit van het historisch stadsgezicht? Deze inrichting kan een meerwaarde hebben dan wel een smet zijn. Wij zien graag dat hier meer over wordt vastgelegd.

          Detailhandel en dienstverlening

          Uitgangspunt van gemeentelijk beleid is de versterking van de winkelfunctie door uitbreiding van het kernwinkelgebied tot de voorzieningenkern.

          Regelmatig zien wij winkelpanden leeg staan. Het duurt vaak lang voor zich daar weer een winkel in bevindt, als er al een echte winkel terugkomt en het geen ramsj betreft. Dat verhoogt de kwaliteit en aantrekkelijk van het winkelgebied niet. Indachtig hetgeen wij hebben opgemerkt bij punt 3.2.1.3 willen wij voorstellen met bedoelde uitbreiding voorzichtigheid te betrachten.

 

        1. Bijbehorende bouwwerken

          Op blz. 121 wordt een verschillend maximaal aantal m2 gebruikt in de 3e en 4e alinea. Met een omgevingsvergunning is opeens 30 m2 extra toegestaan onder voorwaarden. Hoewel deze afmetingen niet uit dit bestemmingsplan afkomstig zijn, maar uit de voorschriften van “nu nog geldende stadsvernieuwingsplannen” zouden wij er toch graag uitleg over krijgen hoe dit in een beschermd stadgezicht mogelijk is. Wij pleiten er voor dat er meer begrijpelijke taal wordt gebruikt, en dat er beter verklaard hoe e.e.a. in het beschermd stadsgezicht mogelijk.

 

      1. Afwijkingen [blz.126]

        Afwijkingen zijn alleen mogelijk als aan de daarbij beschreven voorwaarden wordt voldaan.

        Onder 26.4.1 van de regels staat onder “Afwijken van de bouwregels samenhangend met op de gevelbeelden en op de kappenkaart opgenomen hoofdgebouwen” een lijst met de punten waar bij een omgevingsvergunning van afgeweken kan worden. Daaronder staat vervolgens een lijst met voorwaarden. Dit vinden wij heel helder.

        Bij 26.4.3

        “Afwijken van de bouwregels samenhangend met hoofdgebouwen op invullocaties en bij

 

      1. “Afwijken van bouwregels samenhangend met vervangende nieuwbouw van hoofdgebouwen” vinden wij onder de lijst met punten waarop kan worden afgeweken, geen voorwaarden waar aan voldaan moet worden. Wat is hiervan de reden?

        Wij zijn ervoor om zoveel mogelijk in regels en voorwaarden te vatten en zo min mogelijk afwijkingen toe te staan. Wat verloren gaat aan kwaliteit van het historisch stadsgezicht komt nooit meer terug.

        De gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Kwaliteit is in het verleden niet altijd een garantie gebleken voor een passende en smaakvolle invulling van opengevallen plekken in onze historische binnenstad, zoals ook in de tekst van dit bestemmingsplan valt te lezen.

        Voor het overgrote deel kunnen wij ons echter goed vinden in dit Concept Bestemmingsplan voor de Binnenstad.