Birkhoven

Ingesproken in commissie ECO 21 maart 2005 over Westtangent

De ene variant, de BW-laan variant betekent kappen van 4,9 ha EHS (= 40 m. langs de B.W.-laan), en het spoorwegtracé gaat dwars door een oude boskern (eikenstobbenbos) die de provincie op dit moment heeft opgenomen als te beschermen gebiedjes, en doorsnijdt cultuur historisch en ecologisch gebied. Ook hier gaat 1,4 hectare bos verloren. Vervolgens ontbreekt een model dat helemaal langs het spoor in de driehoek gaat. Nu uitspraken doen over een tracé is dus niet verstandig en ook niet nodig voor het opstellen van het bestemmingsplan.

In het bestemmingplan kunt u een gebied vastleggen dat geen blokkades legt. Maar nu een uitspraak doen over een mogelijk tracé, dat wellicht niet eens nodig is, veroorzaakt alleen meer juridische strijd, veel onrust in de stad en heeft geen enkele toegevoegde waarde. Door nu een keuze te maken is er sprake van incidentenpolitiek en niet van zorgvuldig een stad besturen.

De SGLA stelt u voor om te kiezen voor een groot strategisch onderzoek, waar verkeerskundige belangen, milieubelangen en bewonersbelangen kunnen worden meegenomen. Dus niet alleen een strategische milieubeoordeling, zoals u door het College wordt voorgesteld. Want dan wordt niet de integrale nut en noodzaak afgewogen. De SGLA vindt dat dit onderwerp te complex is om op korte termijn een snelle keuze te maken. Alle belangen moeten zorgvuldig worden afgewogen. Een strategisch onderzoek voor een groter gebied, waarbij ook de regio wordt betrokken geeft misschien oplossingen die nu nog niet bedacht zijn. De SGLA roept u op om niet aan korte termijn politiek te doen, maar om zorgvuldige afwegingen te maken ná zorgvuldig onderzoek en dan pas de discussie aan te gaan.

Wat betekent dat voor het bestemmingsplan? Volgens ons kan, door geen blokkades op te werpen in het gebied heel dicht tegen het spoor aan het bestemmingsplan in ieder geval afgemaakt worden. Waarbij dan eindelijk een de integrale afweging, die nog steeds niet heeft plaatsgevonden, kan worden afgemaakt. De SGLA is onder bepaalde voorwaarden, bereid om mee te blijven denken. Maar dan moeten die voorwaarden wel worden vervuld.

Kortom, wij vragen u niet voortijdig en onnodig keuzen te maken voor een tracé, maar u te beperken tot het geven van een opdracht voor een regionaal strategisch onderzoek. Het zou trouwens ook goed zijn, als u zich laat voorlichten over de milieustudies die nu al gemaakt zijn. We hebben van de opsteller van dat rapport een toelichting gekregen die ons veel duidelijk heeft gemaakt. Als u bijvoorbeeld nu zou besluiten om toch een tracékeuze te maken, dan heeft die milieustudie al zoveel informatie opgeleverd, dat op basis van die studie een juridische strijd ons inziens makkelijk gewonnen kan worden ten gunste van de natuur en het milieu.

Afrondend, de SGLA roept u op om geen tracé keuze te maken, maar te vragen om een groot integraal strategisch onderzoek waar alle belangen zorgvuldig kunnen worden onderzocht.