SGLA nog voorzichtig over verkeersplannen, 7 JULI 2009

Op basis van de voorstellen, zijn we nog voorzichtig met onze reactie. De kop in de AD AC dat er geen snelweg door BIrkhoven komt lijkt nog wat prematuur. Uit de stukken blijkt, dat ook nog steeds een compleet nieuw tracé van de Amsterdamse weg tot aan de Stichtse Rotonde mogelijk is. De SGLA wijst maatregelen aan de westkant van Amersfoort af.

Westkant

Aanpassingen aan de route BW-laan/Amsterdamseweg - Stichtse Rotonde is schadelijk voor het woon- en leefklimaat en de natuurwaarden, de bereikbaarheid van de recreatievoorzieningen en de verkeersveiligheid (vooral voor schoolkinderen) in Amersfoort West (Birkhoven/Bokkeduinen en omgeving Daam Fockemalaan/Stichtse Rotonde) en bevordert het ongewenste sluipverkeer door dit deel van de stad.

Bovendien is het NIET NODIG als er een goede verbetering voor het plaatselijke noord-zuid verkeer komt langs de A1/A28. Een ongelijkvloerse spoorwegovergang in de BW-laan is ongewenst omdat dit een enorme toename van het verkeer op de BW-laan - Daam Fockemalaan teweeg zal brengen van ander verkeer dan de bediening van  de direct aanliggende voorzieningen. Dit andere verkeer moet over de  A1/A28 worden geleid.

De verbinding van Soest met Amersfoort is uitstekend geregeld met de  pas gerenoveerde Birktstraat in aansluiting op de Amsterdamseweg. Maar deze mag niet worden gebruikt door doorgaand sluipverkeer.

De busverbinding van station Amersfoort naar Soest is niet gebaat bij  een vrije busbaan langs de Birktstraat. Die zal maar luttele seconden versnelling van de dienstregeling of punctualiteit brengen. Wat de  doorstroming en betrouwbaarheid van deze bus wel helpt is een passeermogelijkheid voor de bus bij de spoorwegovergang en bij de  verkeerslichten op de hoek van de Daam Fockemalaan en van de  Amsterdamseweg. Als op deze punten de bus de file kan passeren en als  eerste groen krijgt en als eerste de overweg over kan, bereik je echte  winst voor de bus met alleen kleinschalige lokale en betaalbare  verbeteringen. Het nu voorgestelde onderzoek zou zich daarop moeten  richten.

Knooppunt Hoevelaken

De SGLA is positief over het niet doorgaan van nieuwe infrastructuur door Eempolder en Hoogland West. Duidelijk is dat de zogenaamde Eemlus is afgewezen. Ook si duidelijk geworden dat een Westtangent niets oplost voor het knooppunt Hoevelaken, Nog onduidelijk is wat nu precies de verschillen zijn tussen de oplossing Verbreden en de oplossing Sorteren. De Strategische MER, die pas per 1 september wordt verwacht, moet daarover nog duidelijkheid geven.

In de tabel van het rapport met de groene, gele en rode vlakjes geven de kleuren slechts een gradueel verschil aan, dus alleen (iets) meer of (iets) minder. De verschillen tussen Verbreden en Sorteren kunnen dus wel  eens heel klein zijn. In elk geval goed nagaan wat er van Sorteren in Verbreden overgenomen kan worden. De SGLA denkt dat Sorteren de oplossing wel flexibeler, veiliger en meer  toekomstvast maakt en dus ook meer geschikt als MMA. Immers, 2 rijbanen van elk 2 rijstroken naast elkaar zijn veiliger dan vier rijstroken naast elkaar met eventueel alleen een dubbele streep ertussen. En als er op  één van de rijbanen van 2x2 een calamiteit is kan de andere nog gebruikt worden. De extra ruimte die het kost kan later (toekomstvast)  eventueel anders ingedeeld worden. En er kan (met het oog op het  milieu en de verkeersveiligheid) op de lokale parallelwegen een lagere maximum snelheid ingesteld worden.

De SGLA heeft in de projectgroep VERDER gevraagd om ook de optie goed te onderzoeken of Fly-overs mogelijk ook fly-unders kunnen worden. Dat is beter voor het milieu.

Overige verkeersmaatregelen

We plaatsen nog wel vraagteken bij een aantal voorstellen:

  • De SGLA vindt dat Reconstructie van aansluiting Bunschoten klaar dient te zijn voordat eventueel Vathorst West wordt gebouwd en niet pas als de wijk al in aanbouw is. We hopen dat de gemeente geleerd heeft van de ontwikkeling van Vathorst.

  • Kortsluiting Outputweg-Energieweg is gekoppeld aan het afsluiten van het deel Outputweg dat aansluit op Hogeweg. Hiervan zal goed nagegaan moeten worden of dit niet een grote omweg introduceert voor binnen-Amersfoorts verkeer!

  • Aansluiting Heideweg op Rondweg Noord. Nagaan of dit niet nieuwe sluiproutes introduceert! En  hoe verhoudt zich dat met kortsluiting Energieweg?

  • Aanleg parallelwegen Birktstraat: Dit wijzen wij af Deze weg dient alleen voor plaatselijk verkeer tussen Amersfoort en Soest en voor aanliggende  bestemmingen. Als het sluipverkeer doeltreffend wordt bestreden is deze landschappelijk rampzalige ingreep niet nodig. Deze maatregel zou alleen meer sluipverkeer aantrekken!

  • De voorgestelde HOV en Fiets oplossingen lijken een eerste aanzet, maar daar zou nog wel een tandje hoger geïnvesteerd mogen worden. Door niet aan de Westkant van Amersfoort fors te investeren, blijft tussen 80 en 60 miljoen over.

De SGLA is ongerust over de voorstellen aan de Westkant en vooralsnog voorzicht met conclusies over knooppunt Hoevelaken. We hebben Verkeer en Waterstaat nog eens nadrukkelijk te kijken naar de oplossing zoals de SGLA die heeft voorgesteld.

 

Hoevelakenkleiner

 

Klik hier voor meer informatie over verkeerszaken