Verkeersplan SGLA valt goed bij politiek en wethouder, 31 OKTOBER 2007

Dit plan werd dermate positief ontvangen dat de aanwezige raadsleden van alle partijen de wethouder
van verkeer gevraagd hebben dit plan serieus te onderzoeken en t.z.t. gelijktijdig met de uitgewerkte
College-plannen te presenteren, zodat de Raad tot een afgewogen keuze kan komen. Hieronder volgt een korte weergave van het plan. (voor een volledige weergave zie de bijlage).

Het college van burgemeester en wethouders heeft aangegeven te werken aan plannen voor het weer in twee richtingen openstellen van de Van Asch van Wijckstraat/Stationstraat. Motief zou zijn, het beter bereikbaar maken van het station en vergroten van de verkeersveiligheid op de kruising met de Vlasakkerweg. Een bijkomend argument zou zijn, het ontlasten van de kruising Van Asch Wijckstraat/Stadsring en van de Stadsring tot aan de Utrechtseweg.

De SGLA meent, dat er een betere oplossing is. Deze houdt in dat je vanuit de Amsterdamseweg na de tunnel onder het spoor bij het stadhuis rechtsaf gaat, maar dan door de Troostwijkstraat (dat is rechts van het politiebureau) naar het Smallepad. Dan via het Smallepad en de Kersenbaan naar de Utrechtseweg. Daar kan je dan kiezen tussen verder de Kersenbaan volgen of de Utrechtseweg opgaan. Vanaf het Smallepad kan je via de Wijersstraat naar het station komen. Dit is overigens nu ook al mogelijk, maar wordt weinig gebruikt.

Hiermee wordt o.m. het volgende bereikt: Er gaan zoveel mogelijk auto's direct na de tunnel van de Stadsring af. Er treedt een ontlasting op van het verkeer door de Nederberg en de Berg. De linksaf-beweging van de Vlasakkerweg naar het station, die vaak tot verkeerde manoeuvres op de
Stationstraat leidt, wordt vervangen door een rechtsaf-beweging vanuit de Wijersstraat, een afslag
die wel goed gemaakt wordt. De bereikbaarheid van het station in het algemeen wordt verbeterd.
Het is niet nodig de hele Van Asch van Wijckstraat/Stationstraat en het halve Stationsplein, met de daar speciaal aangelegde versterkte betonnen busbanen, ingrijpend te reconstrueren. Er hoeft alleen
een klein stukje Troostwijkstraat anders ingericht te worden en de bewegwijzering moet worden aangepast.

Klik hier voor meer informatie over dit plan en andere verkeerszaken